niedziela, 23 stycznia 2011

The Oppressed

Co tu dużo pisać kapela, którą zna każdy skinhead na całym świecie. Kiedy pierwszy raz ich usłyszałem to poczułem, że z ta kapelą nie rozstane się do końca życia. Jest to kapela znacząca dla mnie bardzo wiele, dlatego musiałem im wydać tributa, zorganizować koncert i podążać za nimi kiedy tylko mam okazje. Moge zrozumieć kogoś, kto mi mówi, że nie lubi Cockney Rejects czy The Business, ale jak słyszę kogoś kto mi mówi, że The Oppressed są mu obojętni to ktoś taki nie ma dla siebie samego szacunku.

The Oppressed od samych początków starali się podkreślać to, co w subkulurze skinheads jest najwiekszym problemem i niszczy ją od środka. To oni nigdy nie udawali pod publike kogoś innego jak robilo to wiele kapel spod znaku oi! Dla The Oppressed było i jest jasne: tu nie ma miejsca dla nazi śmieci ich polityki!!

Zapraszam do interesującego wywiadu z Roddym Moreno jaki przeprowadziłem w styczniu 2011r. Pytał Kwadrat.


PROSZĘ POWIEDZ NAM COŚ O HISTORII THE OPPRESSED?
CZY TO PRAWDA, ŻE NIE BYŁEŚ W PIERWSZYM SKŁADZIE KAPELI? SKĄD WZIEŁA SIĘ NAZWA THE OPPRESSED I KTO JĄ WYMYŚLIŁ?

Marzec 1981r. Russel (DUCKY) Payne zostal wypuszczony z zakladu poprawczego w tym samym czasie ja rowniez wyszedlem z pudla. W tamtym okresie nie znalismy sie nawzajem i byl to najczystrzy przypadek ze razem zostalismy ujebani za wszczynanie bojek.
Ducky (gitarzysta), jego brat Ronnie (bass) oraz Gary Tier (perkusista) czyli sami skini z Cardiff wraz Martinem Brennanem (wokalista), ktory pochodzil z malej miejscowosci i juz gral w kapeli oi!
Po rzuceniu kilku propozycji nazw na kapele jak FORCED OPPRESSION padla decyzja na THE OPPRESSED, ktora odpowiadala kazdemu.
Bez wielkich zdolonsci muzycznych ale za to pelni entuzjazmu chlopaki zaczeli grac.
W tym samym czasie ja formowalem INSANITY SQUAD gdzie gralem na gitarze, moj brat Dom na bassie, jego kolega Vince King na wokalu oraz wariat ktory nazywal sie Ed Flemming na perkusji.
Ja i Vince bylismy skinami a Dom i Ed byli punkami tak wiec bylismy pierwsza kapela Skunk z Cardiff.
Zagralismy klika lokalnych koncertow, nie nagralismy nic a pozniej rozpadlismy sie probujac zagrac koncert na takim gazie ze ledwo moglismy widziec.
Wracajac do domu Duckiego Ronnie odszedl z kapeli. Krotka historia, po prostu nie byl w tym klimacie. Chlopaki szukali nowego basisty, zapytali mojego kolege czy chce do nich dolaczyc. Moj kolega nie mogl grac w trzech kapelach na raz to zasugerowal abym ja do nich dolaczyl. Pamietam jak razem bylismy na koncercie The Oppressed i mowilem do mojej kobiety ze „powinienem grac w tej kapeli”
Wiec Ducky, Gary oraz Brennan w koncu pojawili sie u mnie przed drzwiami zlozyc mi oferte, ktorej nie moglbym odrzucic.
Zasugerowalem zeby Dom wspomagal mnie an drugim basie z czego chlopaki byli zadowoleni. Bylo to gdzies na swieta w 1981r i takim skladem przetrwalismy okolo roku.
Brennan oraz Gary zdecydowali sie oposcic zespol wiec ja przejalem wokal oraz znalezlismy dzieciaka Lee Jenkinsa ktory wskoczyl na perkusje.
Lee pochodzil z Risca oddalonego jakies 30kim od Cardiff. 16-letni skin ktory powiedzial mi ze „jest zajebisty” a kiedy go spytalem czy naprawde umnie grac na perkusji? Odpowiedzial mi „oczywiscie ze umie, przeciez dlatego jestem zejebisty” zaraz po tym zapytal „macie perkusje?”
W tym wlasnie skladzie pozostalismy przez jakies 2 lata i nagralismy caly nasz material, ktory pochodzi z lat 80-tych.
Prawie za kazdym razem nasze koncerty konczyly sie zadymami (skini jak to skini) w koncu dalismy sobie spokoj z koncertowaniem na jakis czas.
Weszlismy do studia wszyscy razem wraz z Juanem Garcia – nasz nowy perkusista, punk z okolic Cardiff. Nagralismy tam 3 kowery ale dalej nie gralismy koncertow. Tak wiec to bylo tyle jesli chodzi o lata 80-te. Mniej niz 4 lata ale wydaje sie jak by to trwalo cale zycie...

MOGLBYS NAM POWIEDZIEC KIEDY TY ZETKNALES SIE Z KULTURA SKINHEADS ORAZ CO ONA DLA CIEBIE ZNACZY?

Jako 12-latek w roku 1969 widzialem dosyc duza grupe skinow na meczu Cardiff City.
Zrobili oni na mnie tak duze wrazenie ze sam scialem wlosy na banie i zostalem mlodym skinem. Mialem tylko 12 lat tak wiec nie bylo wiekszego znaczenia w byciu skinem oprocz poczucia braterstwa ze swoimi ziomkami z dzielnicy. Bylismy dzieciakami ale tyrzmalismy sie mocno swoich glanow i szelek.

JAKI BYL POWOD OSTATNIEJ REAKTYWACJI ZESPOLU PO PRAWEI 5-ciu LATACH NIEOBECNOSCI? POJAWILISCIE SIE NA SCENE NA SWIETNYM KONCERCIE W CARDIFF W 2009r PO TYM ZDECYDOWALISCIE KONTYNUOWAC PRZYGODE Z KAPELA. MACIE JUZ ZABOOKOWANYCH WIELE KONCERTOW W TYM ROKU. CZY REAKTYWACJA BYLA SPOWODOWANA PONOWNIE BRAKIEM KASY CZY CHODZILO O COS INNEGO?

Mysle ze z obydwu powodow. Teraz za koncerty dostajemy dobre pieniadze co nas bardzo cieszy ale chce tez podkreslic ze gramy rowniez benefitowe koncerty dla sprawy, bo kochamy to robic! Wszystkie nasze koncerty to ekscytujace imprezy, poniewaz ludzie przychodza zobaczyc nas dzis i wiedza ze na naszych koncertach nie ma zadnych chujoglowcow.

KIEDY PIERWSZA FALA OI-a EKSPLODOWALA DLA KAZDEGO BYLO WIADOMO ZE NIE MA TAM MIEJSCA NA POLITYKE. ALE JAK NAM WIADOMO NAZISCI NIE KRYLI SIE NA KONCERTACH OI! KAPELE TAKIE JAK COCKNEY REJECTS, 4 SKINS, THE BUSINESS CZY COCK SPARRER WIEDZIELI O NAZISTACH WSROD PUBLIKI ALE NIGDY SIE IM OFICJALNIE NIE POSTAWILI.
NIE WYDAJE CIE SIE ZE PO CZESCI JEST TO ICH WINA, TO CO DZIS WYROSLO NA SCENIE OI? JA OSOBISCIE MYSLE ZE MOWIAC „PIERDOL POLITYKE” JEST NIE WYSTARCZAJACE BY POZBYC SIE NAZISTOW ZE SCENY CZY KULTURY SKINHEADS.
TY TAM BYLES I UCZESTNICZYLES W TYM WSZYSTKIM, TWOJA REAKCJA BYLA PROSTA I OCZYWISTA KIEDY JAKIS NAZISTOWSKI CWEL ZACZAL HAILOWAC PODCZAS WASZEGO KONCERTU.

Mysle ze scena nazistowska nigdy by sie nie odbila od ziemi jesli wiekszosc kapel oi by sie im postawila i powiedziala konkretnie „spierdalac z tej sceny!”
Wiem ze Cockney-e mieli troche napierdalanek z smieciami ale ostatecznie nigdy nie powiedzieli tego glosno jak chociaz by zrobili to Angelic Upstarts.
My nie chcielismy smieci na naszych koncertach czy zeby kupowali nasze plyty ale zbyt wiele kapel oi zadowalal fakt, ze kazda jebana pizda moze ich poprzec kupujac ich nagrania. Co oczywiscie przyczynilo sie do rozpowszechniania sceny nazistowskiej jeszcze bardziej.

CZY UWAZASZ ZE DZIS KAZDY SKINHEAD BAND POWINIEN OKRESLAC SIE JAKO ANTYFASZYSTOWSKI? CO Z KAPELAMI KTORE SA APOLITYCZNE ALE ANTYRASISTOWSKIE? ZAUWAZYLEM DUZA ROZNICE W OKRESLANIU SIE JAKO „ANTYFASZYSTOWSKI” CZY „ANTYRASISTOWSKI”

Dlamnie to jedno i to samo. Jest to stanowisko przeciwko szumowinom, ktorzy rozpierdalaja nasza scene.
Bycie antyfaszysta/antyrasista bylo dla nas jako skinheads naturalna reakcja, poniewaz postawa kazdego skina bylo nie pozwalanie na sikanie sobie na twarz. Nazi gownojady rozpierdalaly ta subkulture od srodka tak wiec jedyna reakcja dla kazdego szanujacego sie skina bylo przeciwstawienie sie tym ciotom. Dalej nie moge sobie uswiadomic jakimi pierdolonymi ignorantami musza byc te pizdy. Z tego wlasnie tez powodu napisalem „If you ain’t got the bottle to defend your roots, maybe it’s time to hang up your boots”
(tlumaczenie; “Jesli nie masz butelki by obronic swoich korzeni, to chyba juz czas bys sciagnal glany”)

PRZYWIOZLES IDEE SHARP DO EUROPY I DZIEKI TOBIE STALA SIE ROZPOZNAWALNA NA CALYM SWIECIE. IDEA SHARP JEST APOLITYCZNA POSTAWA ALE WIDZIELISMY CIEBIE NIE RAZ JUZ GRAJAC NA RED SKINOWYCH CZY RASH KONCERTACH, NAWET CIEBIE W KOSZULCE „RED SKIN”. TAK WIEC WIELU SIE ZASTANAWIA GDZIE JEST GRANICA BYCIA POLITYCZNYM OD BYCIA APOLITYCZNYM? JAK DALEKO MOZNA SIE POSUNAC W TYM KIERUNKU?

Ok stawmy w koncu temu czola, zycie jest polityczna gra wyborow i nie mozna tego ignorowac. Jawnie nie glosimy zadnej polityki ale nienawidze tchorzostwa co do rasizmu i jesli to mnie czyni politycznym, to niech tak pozostanie. Stane obok kazdego kto przeciwstawia sie rasizmowi tak wiec RASH oraz RED skini sa dlamnie w porzadku.
Ubralem ta koszulke by podkurwic co poniektorych. Nie obchodzi mnie jakiego koloru jest to polityka dopoki nie jest to nazistowska polityka.

CO MYSLISZ O RED & ANARCHIST SKINHEADS? JAK BYS WIDZIAL TAKICH SKINOW NA POCZATKU LAT 80tych W WIELKIEJ BRYTANII?
NIE WYDAJE CI SIE ZE NIEKTORE EKIPY RASH POSUWAJA SIE ZBYT DALEKO W PROPAGOWANIU SWOJEJ LEWICY? MAM NA MYSLI PODPISYWANIE SIE POD TAKICH SMIECI JAK STALIN CZY LENIN?

Wszystkich Red & Anarchist Skinheads co poznalem na swej drodze, byli bardzo dobrymi ludzmi i popieram ich osobiscie.
Nie bylo tego ruchu w latach 80-tych, przynajmniej nigdy o zadnym nie slyszalem.
Musze szczerze przyznac ze nigdy nie poznalem nikogo kto popiera Stalina czy Lenina.
RASH oraz RED SKINS ktorych poznalem zwyczajnie wyrazaja swoje silne poparcie dla kwestii klasy pracujacej.

PROSZE POWIEDZ NAM TROCHE O HISTORII SHARP (SKINHEADS AGAINST RACIAL PREJUDICE) ORAZ JAKIE MA ONO DLA CIEBIE ZNACZENIE?
JAK POZNALES SIE Z ANDRE SCHLESINGER-em Z KAPELI THE PRESS?

Listopad 1988r. Ja wraz z moim kumplem wskoczylismy w samolot do Nowego Yorku. Ugadalem sie wczesniej z Rob-em Hingleys-em (The Toasters) ze zostaniemy u niego na kilka dni. Po pierwszej nocy u niego przerzucil nas do Andre z The Press. Zalatwil nam nocleg u niego i imprezowalismy z nowojorczykami drugiej nocy, na trzecia noc przeskoczylismy do ludzi z The Radicts. Po czwartej nocy w NYC tesknilem juz za domem i rodzina tak wiec spierdolilismy do domu. Kiedy przebywalem w NYC zobaczylem pierwsza ulotke zrobiona przez zaloge NYC SHARP. Pomyslalem ze jest to wspanialy pomysl tak wiec po powrocie do domu zaczalem rozgadywac temat.
Zaraz niedlugo po tym byl duzy dwu dniowy SKA festiwal w Londynie gdzie wystepowal Prince Buster jako Laurel Aitken oraz mnostwo innych kapel. Mialem ze soba mnostwo plakietek, ulotek oraz wizytowek z logiem SHARP ktore podkradlem z Trojana. Ja oraz Suede rozdalismy je na koncercie. Od tamtego czasu skini z calego kraju pisali do nas w sprawie powstawania lokalnych grup. W ciagu roku rozeszlo sie to po calym swiecie i to koniec historii.



SHARP – OSOBISTE SPOSTRZEZENIE
„SKINHEADS PRZECIWKO UPRZEDZENIOM RASOWYM” To jest kurewsko proste!
Jesli jestes skinheadem i jestes przeciwko rasizmowi, wtedy wedlug definicji jestes SHARP.
Nie wazne czy nosisz naszywke czy nie, to nie ma znaczenia. Kiedykolwiek stajesz przeciwko rasizmowi lub nie, faktem pozostaje ze dalej jestes SHARP skinheadem jesli jestes przeciwny rasizmowi.
„Czemu powinnienem przepraszac za rasistowskich skinheads?”
Znowu kurewsko proste! NIE POWINNIENEM! Ale nie narzekaj kiedy nie bedziesz mogl zorganizowac koncertu i reszta skinheads w twoim miescie masturbuje sie pod Hitlera. SHARP to nie sa przeprosiny, jest to jasna deklaracja po ktorej jestes stronie. Stoimy dumni i z podniesionymi glowani po stronie ktora juz wybralismy. Po ktorej ty jestes stronie?
“Trzymaj poltyke z dala od tego”
Nie moglo by byc inaczej. Spojrzmy prawdzie w oczy, jedyna polityka jaka pojawila sie w kulturze skinheads zostala tu wniesiona przez Boneheads. Tak wiec jesli nie pasuje ci poliytka to napierdalaj i przeciwstawiaj sie boneheads. Oni sikaja na kulture skinheads przez lata pierdolac jej wizerunek i tylko ekipy jak SHARP trzymaja sie prawdziwego znaczenia bycia skinhead.
„To przez ciebie powstaja podzialy”
Kiedy SHARP pojawil sie na scenie spodziewalem sie ostrej reakcji od Boneheads. Cos czego sie nie spodziewalem byla ostra reakcja ze strony apolitycznych skinheads. Z tego co zauwazylem duzo ludzi uzywa okreslenia „apolityczny” jako wymowki. Jesli nie chcesz byc aktywny to w porzadku, ale nie przypierdalaj sie do nas o to ze my ich zwalczamy!
Jesli chodzi o podzial to kurwa w porzadku! Podzial jest pomiedzy Skinheads i Boneheads.
Na szczescie, dzis kazdy zna korzenie i historie skinheads. Od poznych lat 60tych do dzis, od jamajskich Rude Boys oraz Brytyjskich Modsow, zaangazowani w kulturze klasy robotniczej, historia ta rozeszla sie po calym swiecie znajdujac swoich odpowiednikow.
STAY TRUE TO YOUR CULTURE, REMEMBER YOUR ROOTS
IF YOU AIN’T GOT THE BOTTLE, JUST HANG UP YOUR BOOTS

JAK ZACZELA SIE TWOJA HISTORIA Z WYDAWNICTWEM OI! RECORDS? CZEMU TEN LABEL JUZ NIE ISTNIEJE? CO SIE STALO Z PRAWAMI DO TWOICH NAGRAN?

OI! / SKA RECORDS
Po tym jak zespol sie rozpadl w ‘84r zdecydowalem sie powolac do zycia wyawnictwo plytowe pod nazwa OI! RECORDS. W czasie kiedy oi! istnial prawie ze pod ziemia i ciezki by do niego dostep, media i muzyczne czasopisma obsmarowaly nas gownem nazywajac wszystkich skinheads rasistami. Skrewdriver oraz reszta White Noise cweli robila najwieksze gowno. Musialem zorganizowac cos pod nazwa Oi! ktora by podkreslala to ze nie mamy nic wspolnego z faszystami. Moglem nazwac wydawnictwo Streetpunk i zycie bylo by o wiele latwiejsze, ale jak juz mowilem musialem udowodnic swoj cel.
Umiescilem reklame w muzycznym magazynie „Sounds”, kotra glosila przez kilka tygodni „Oi! kapele poszukiwane nie rasistowskie i nie czerwone”. Zaczalem otrzymywac pierwsze dema do swojej skrzynki na listy.
Pierwszym wydawnictwem bylo „Bricks, Blood’n’Guts (w ‘85r)” kapeli COMPLETE CONTROL. Byl to pierwszy zespol Matty-ego Blaggs-a (R.I.P.) , ktory po odejsciu z BLAGGERS ITA tworzyl.
Pozniej wydalem debiutancki LP „On Yer Toez” THE BLAGGERS. Reszta kapel, ktora przewinela sie przez label to; Oi Polloi, Vicious Rumours, The Magnificent, Barbed Wire, Last Rough Cause, Societys Rejects, The Press, The Radicts, Abnormal, Last Stand, The Glory, Winstone and the Churchills oraz The Oppressed.
The Feckin’ Ejits pojawili sie na skladance “This is Oi!”. Bylo kilka pomylek i wydalem jeden lub dwa zespoly ktorych dzis bym nie wydal.
Musisz pamietac ze wszystkie te kapele ktore wtedy wydawalem byly nowe i nie mialy one wszesniej zadnych nagran. Tak wiec jesli ludzie z kapeli mowili mi ze sa przeciwko rasizmowi i w ich muzyce nie bylo zadnych krzywych tekstow, wtedy akceptowalem ich prosby o wydanie.
Wracajac do tamtych lat jestem bardzo dumny z kilku kapel, ktore przewinely sie przez moje wydawnictwo. Szczegolnie Matty oraz reszta ekipy The Blaggers. Antyfaszyzm u nich to podstawa.
Ska Records bylo bocznym projektem gdzie zajmowalem sie glownie kapelami z USA jak The Toasters czy Bim Skala Bim.
Ska Records wypuscilo 10 Lp-kow i dwie Ep-ki, jedena z nich byla Ep-ka mojego zespolu Ska The Rude Boys. Pod koniec lat 80-tych biznes nie ukladal sie za dobrze do tego Jayne byla w ciazy z moim malym Oi! chlopakiem (Paul-em), wiec postanowilem zakonczyc wydawanie plyt do jakiegos czasu.
Mark Brennan odkupil licencje do Oi! Records i powydawal te wydawnictwa w swoim labelu jakim jest CAPTAIN OI! RECORDS. Od tamtego czasu Mark wydaje plyty do dnia dzisiejszego.
„OI! = A WORKING CLASS PROTEST, NOTHING MORE NOTHING LESS”


POD SZYLDEM OI! RECORDS WYDALES PIERWSZE NAGRANIA KAPELI CONDEMNED 84, KTORA TRYSKA POPULARNOSCIA NA SKRAJNIE PRAWICOWEJ SCENIE SKINHEADS. CHLOPAKI Z C84 ZALA SIE GDZIE TYLKO SIE DA ZE NIGDY IM NIE DALES ANI GROSZA ZA ICH NAGRANIA. CZY TO PRAWDA? CZY MASZ DALEJ KONTAKT Z TAMTYMI LUDZMI Z C84. CZY WYDAL BYS DZIS TAKIEJ KAPELI PLYTE?

Wszystkie kapele ktore wydawalem byly nieznane w tamtym czasie i mowily mi ze sa przeciwko polityce nazistowskiej. Kilka z nich poszlo zagrac dla smieci i jesli bym wiedzial wtedy to co wiem dzis nigdy bym im nie wydal plyty. Zaznaczam ze ta kapela debiutowala u mnie i nie mialem wplywu na to co zrobia dalej.
Kazda kapela z mojej wytworni dostawala 50% zyskow i jesli oni twierdza inaczej to musza byc bezczelnymi klamliwymi kurwami!

JAK ODBIERASZ DZISIEJSZA SCENE OI SKINHEADS W UK? TO SMUTNE ALE JESTESCIE CHYBA JEDYNA AKTYWNA KAPELA ANTYFASZYSTOWSKICH SKINHEADS NA TEJ WYSPIE.

Scena w UK jest wypelniona od wymachujacymi flagami „patriotami”, to nie nasza dzialka.

JAK SKOMENTUJESZ PIOSENKE O TWOJEJ OSOBIE NAPISANA PRZEZ SMIECIA O KSYWIE DIETER Z KAPELI KILL BABY KILL?
NA SZCZESCIE POPELNIL SAMOBOJSTWO ZESZLEGO ROKU I NIE WYDAJE MI SIE ZEBYSMY GO SPOTKALI W VALHALLI?

Ten frajer byl typowym gownojadem, jego kapela to gownojady i ta piosenka jest zalosna. Bardzo mnie cieszy to jak musialem wkurwic smiecia, ze az posunal sie do napisania piosenki o mnie.

CO MYSLICIE O ALBUMIE „A TRIBUTE TO THE OPPRESSED”? JAK ZAREAGOWALISCIE O WIESCI UKAZANIA SIE PLYTY? MASZ JAKAS ULUBIONA PIOSENKE Z TEJ PLYTY?

Oczywiscie jestesmy bardzo dumni ze mamy swoj tribute album. Pokazuje to ze nasza postawa odniosla sukces.
Sorry ale nie mam ulubionego kawalka.

PLANUJECIE NAGRAC JAKIES NOWE KAWALKI CZY MOZE NOWY ALBUM?
DWA LATA TEMU WYDALISCIE 7” „FOOTBALL VIOLENCE” GDZIE NAGRALISCIE KILKA NOWYCH KAWALKOW. NIESTETY TA PLYTA BYLA BARDZO SLABO ROZPROWADZANA I WIELU LUDZI NIE SZLYSZALO TYCH PIOSENEK.
WIDZIALEM ZE JUZ MACIE ZABOOKOWANE NOWE KONCERTY NA TEN ROK. TAK WIEC WYGLADA NA TO ZE THE OPPRESSED WCIAZ ROBI SWOJE.

Zamierzamy wydac split Ep-ke z singapurskm The Bois. Ale jeszcze nie napisalem piosenek.
Bedziemy robic to co robilismy do czasu kiedy nam sie odechce.

COS DO DODANIA NA KONIEC?

PIERDOL FASZYZM ZANIM ON CIEBIE WYPIERDOLI

DZIEKI ZA POSWIECONY MI CZAS

Rowniez dziekuje